Бишкек шаардык соту жана КР Жогорку соту тынч чогулуштар эркиндигине жарандардын укуктарынын чектелиши боюнча Бишкек ш.

Апр 08.2025

7-апрель,2025-ж.

Бишкек шаардык соту жана КР Жогорку соту тынч чогулуштар эркиндигине жарандардын укуктарынын чектелиши боюнча Бишкек ш. Биринчи май муниципалдык райадминистрациясынын жана Биринчи май РИИБдин мыйзамсыз аракеттерине даттануусун кароодон баш тартууда

Бир Дүйнө КР соңку бир нече ай аралыгында Бишкек шаарынын Биринчи май районунун аймагында, анын ичинде кийинки, 2024-жылдын 27-декабрындагы №01- 16-770 2025-жылдын 1-январынан 31-мартына чейинки аралыкта тынч чогулуштарга чектөө киргизүү жөнүндө мыйзамсыз чечимдерди кабыл алып келген Биринчи май райондук муниципалитетинин терс практикасын өздөштүрүү менен төмөнкүлөрдү белгилейбиз: 

Биринчи май райондук соту жарандардын тынч митингдерге жана демонстрацияларга конституциялык укуктарын жана КР тынч чогулуштар жөнүндө мыйзамынi бузуу менен, көрсөтүлгөн чечимдерди мыйзамдуу деп тапкан жана тааныган. 

2025-жылдын 3-апрелинде КР Жогорку соту Биринчи май муниципалдык райадминистрациясынын 26.03.2025-ж. чыг.№01-16/602 “Тынч чогулуштарга орундарды чектөө жөнүндө” чечимин мыйзамдуу деп таануу менен Бишкек ш. Биринчи май райондук сотунун 2025-жылдын 26-мартындагы чечимине “Бир Дүйнө-Кыргызстан” КБнин (а маңызында – кайсы кызыкдар жак болбосун) апелляциялык даттануу берүү мөөнөттөрүн калыбына келтирүүдөн толугу менен баш тартты.

Белгилей кетсек, буга чейин, 2025-жылдын 18-мартында "Бир Дүйнө-Кыргызстан" КБ тарабынан Бишкек шаарынын аткаруу бийлигине, атап айтканда, Биринчи май муниципалдык райадминистрациясына жана Биринчи май РИИБге даттануу берилип, анда Бишкек шаарынын аткаруу органдарынан “Тынч чогулуштар жөнүндө” мыйзамынын бир катар талаптарын сактоо жана бизди тынч чогулуштарга мүмкүн болуучу чектөөлөр жөнүндө ишти кароого тартуу өтүнүчү келтирилген.

Биз, эгерде, сот тарабынан чогулуштарга чектөө же тыюу салуу жөнүндө соттун чечими кабыл алынса, алар чыгарылган күндөн тартып 24 саат аралыгында «Бир Дүйнө - Кыргызстан» коомдук бирикмесине жазуу жүзүндө маалымат жана көчүрмөсүн жиберүү жөнүндө өтүнгөнбүз. Анткени менен, биздин билдирүүбүздү Муниципалдык администрация мыйзамсыз түрдө четке какты.

Даттанылган актынын көчүрмөсү Жарандык-процессуалдык кодекстин 325 талаптарын сактоо үчүн жана даттанылган чечимди мыйзамдуу көрсөтүү, аны чыгарган соттун мотивдерине даттануунун жүйөөлөрүн контраргумент катары келтирүү жана келтирилген даттануу өтүнүчүн мыйзамдуу түрдө түзүүгө керек болчу.

Муниципалитеттин мыйзамсыз аракетсиздигинин жыйынтыгында объективдүү себептер менен уюм тарабынан Бишкек шаардык сотуна даттануу үчүн кайрылуунун мөөнөтү сакталбай калган.

Буга байланыштуу "Бир Дүйнө-Кыргызстан" КБ эксперттери тарабынан Бишкек шаардык сотуна кайрылуунун сакталбай калган (жүйөөлүү жана объективдүү себептер менен) мөөнөтүн калыбына келтирүү жөнүндө арыз берилген. 1-апрелде шаардык сот арызды карады, ошол эле учурда арыз маңызынан каралды, тараптардын пикирлери угулуп, териштирүү жүрдү. Анткени менен, жыйынтыгында сот апелляциялык даттануу келтирүү үчүн биздин уюм тарабынан мөөнөт сакталган эмес деген тыянак чыгаруу менен чектелди.

Бишкек шаардык сотунун негизги корутундуларын белгилей кетсек:

Сот арыз берүү мөөнөтүнүн сакталбагандыгын сыйлабагандык деп эсептейт, ошол эле учурда тынч чогулуштарга чектөө жөнүндө чечимди кароодо бизди тартуу жөнүндө алдын ала берген өтүнүчүбүз жөнүндө бир дагы сөз айтылбайт.  

Мыйзамда каралган мөөнөттө соттун чечимине жазуу жүзүндө жеткиликтүүлүктү камсыз кылбаган Муниципалдык администрациянын мыйзамсыз аракетсиздигине баа берилген эмес.  

Биз муниципалдык администрациянын мындай чечимдерди соттук тартипте даттанууга өтө кыйынчылык жараткан же мүмкүн болбогон атайын шарттарды түзгөн алардын тынч чогулуштарга чектөөлөрдү коюу же тыюу салуу жөнүндө кабыл алынган чечимдер жөнүндө коомчулук алар кабыл алынгандан кийин гана жалпыга маалымдоо каражаттарынан билген терс практикасын токтотуусун талап кылганбыз.  

Сот өз чечиминде кандайдыр бир мыйзамга негизделген жүйөө келтирбестен, тынч чогулуштарга орундарды чектөө жөнүндө чечим публикалык мүнөзгө ээ экендигин жана жарандарга жалпыга маалымдоо каражаттары аркылуу же оозеки формада жеткирилерин белгилейт. Ошондой эле, 2025-жылдын 27-мартында саат 08:51дө жана 11:49да Акипресс жана 24.KG жаңылыктар порталдарына талашылган соттун чечими жөнүндө маалымат жарыялангандыгына шилтеме берет. Анткени менен, сот тарабынан бул жаңылык түрүндөгү маалыматтарда юридикалык жактан жүйөлөштүрүлгөн апелляциялык даттанууну даярдоо үчүн зарыл болгон соттук чечимдин толук тексти камтылбагандыгы эске алынган эмес.

Тынч жыйындарга чектөөлөр жөнүндө муниципалитеттин мыйзамсыз чечимннин пайдасына уюмдун негизги жүйөөлөрүн келтиребиз:

“Тынч чогулуштар жөнүндө” Мыйзамдын 14-беренесинин 2-бөлүгүнө ылайык, Ички иштер органдарынын аймактык бөлүмдөрү жана ведомстволук караштуулуктагы аймактарында чогулуш өтүп жаткан жергиликтүү өз алдынча башкаруу органдары ушул Мыйзамда каралган негиздер болгондо жана чогулушту өткөрүү убактысы, өткөрүү орду же кыймылынын каттамы боюнча чектөө же өткөрүлүп жаткан чогулушка тыюу салуу жөнүндө, ошондой эле чечим кабыл алууга укуктуу.

Соттун чечиминен, ал конкреттүү өткөрүлгөн чогулушка (жекелик санда) карата эмес, соттун чечими менен аныкталган үч ай аралыгында келечекте кызыкдар тараптар демилгелениши же уюштурулушу ыктымал болгон аныкталбаган сандагы тынч чогулуштарга карата кабыл алынган. Бул мыйзамдын көрсөтүлгөн нормаларынын бузулушу болуп саналат.

 Эгерде тынч чогулуштарды өткөрүү (жекелик санда) чектелиши мүмкүн деген негиздемеге кайрылсак, анда “Тынч чогулуштар жөнүндө” Мыйзамдын 15-беренесинин 1-бөлүгүнө ылайык, “Чогулушту өткөрүү убактысы, өткөрүү орду же кыймылынын каттамы боюнча чектөө тууралуу чечим чогулуштун катышуучуларынын жана көрсөтүлгөн жерлерде болгон башка жарандардын коопсуздугуна чыныгы коркунуч келтирген жагдайлар сакталып турган мезгилге карата кабыл алынат. Мамлекеттик органдар жана жергиликтүү өз алдынча башкаруу органдары чогулуштун уюштуруучуларына жана катышуучуларына чогулушка чектөөлөр киргизүүнүн себептери жөнүндө маалыматтарды жеткирүүгө милдеттүү”. 

Бирок, соттун чечимине караганда Муниципалдык администрация тарабынан 2025-жылдын 1-апрелинен 30-июнуна (камтуу менен) чейин, мисалга, “Ала-Тоо” аянтында жүрүү жарандарыбыз жана борбордун меймандары үчүн кооптуу экендиги жөнүндө ой жорууга мүмкүнчүлүк берген факты жүзүндө тастыкталган жана ишенимдүү кандайдыр бир маалыматтар көрсөтүлгөн эмес. Мындай маалыматтар жана далилдер келтирилген эмес. Бир гана жергиликтүү бийликтин өкүлдөрүнүн жана айрым жарандардын субъективдүү (жана анонимдүү) ой жүгүртүүлөрү жана Муниципалдык администрациянын өзүнүн аныкталган божомолдору менен күмөн саноолору бар.

Эгерде соттун чечиминин логикасына карасак, эгерде ошол эле “Ала-Тоо” аянтында (соттун чечими менен аныкталган башка жайларда) жарандардын коопсуздугуна  реалдуу коркунуч жаралса, анда аны курчоого алып жана тийиштүү экстрендик жана өзгөчө иш-чараларды жүргүзүү зарыл болчу. Бирок, практика көрсөткөндөй – жарандар «Ала-Тоо» аянтында абсолюттуу түрдө убактыларын өткөрүшүп, тынч сейилдеп жүрүшөт. Ошондой эле, соттун чечиминин логикага сыйбаганы - «Ала-Тоо» аянтында мамлекеттик жана муниципалдык иш-чараларды өткөрүү убагында жарандардын курулай “коопсуздугуна коркунуч” кандайдыр бир түрдө убактылуу жок болуп же жоюлуп кеткендигинен көрүнөт.

Анткени менен, бийлик органдары тарабынан иш-чаралар өткөрүлгөндөн кийин “коопсуздукка коркунуч” токтоосуз түрдө пайда болот. 2025-жылдын 1-апрелинен 30-июнуна (камтуу менен) чейин ушундай болмокчу.

Биринчи май райадминистрациясы тарабынан «Административдик ишмердүүлүк жана административдик процедуралардын негиздери жөнүндө» Мыйзамдын (мындан ары - Мыйзам)  жоболорунун бир катар бузулууларын белгилей  кетсек:

Мыйзамдын 4-беренесинин 6-пунктуна, 49-беренесинин 1-бөлүгүнүн 2-пунктуна, 50-беренесинин 4-бөлүгүнө ылайык, Муниципалдык администрациянын административдик актысы, 26.03.2025-ж. чыг. №01-16/602, тынч чогулуштарга укукту чектеп, убаракерчилик жаратат.

Жыйынтыгында Муниципалдык администрациянын административдик актысы  Мыйзамдын бир катар талаптарына карама-каршы  келет:

1)     индивидуалдык-аныкталган мүнөзгө ээ эмес (Мыйзамдын 4-беренесинин 6-пункту (а - подпункту);

2)     административдик акт даректелген жактын фамилиясын, ысымын, атасынын атын; юридикалык жактын толук аталышын камтыган эмес (Мыйзамдын 50-беренесинин 4-бөлүгүнүн 3-пункту);

3)     аталган актыга даттанууну даректөөгө мүмкүн болгон орган жана актыга даттануу мөөнөтү камтылган эмес  (Мыйзамдын 50-беренесинин 4-бөлүгү, 8-пункту).

Натыйжада, Мыйзамдын 55-беренесинин 2-бөлүгүнүн 2-пунктунун жобосуна караганда, Муниципалдык администрациянын административдик актысы, эгерде актыда ал кимге даректелгени ачык болбосо, анда ал ошол себептен жана ошонун негизинде жараксыз болуп эсептелет.

“Бир Дүйнө - Кыргызстан” КБ эксперттери 2025-жылдын 1-апрелиндеги соттун апелляциялык жана 2025-жылдын 3-апрелиндеги кассациялык инстанцияларынын   аныктамасынын негизинде соттор уюмдун арыздарын жана даттанууларын кароодо “Тынч чогулуштар жөнүндө” Мыйзамдын талаптарынын негизинде жана маңызы боюнча бийликтин аткаруу органдарынын аракеттерин баалоодон жана чечимдерди чыгаруудан баш тартуу максатында биринчи инстанциядагы соттун чечимине даттануу үчүн мөөнөттөрдү аныктоого гана көңүл оодаруу менен формалдуу мамилени колдонушкан деген чечимге келишти. Ошол эле учурда КР Конституциясы тарабынан кепилденген демократиялык жана укуктук мамлекетте адамдын жана жарандын укуктарына жана эркиндиктерине соттук коргоо укугунун ишке ашырылышын камсыз кылышкан жок.

КР Бир Дүйнө юристтери жана укук коргоочулары дүйнөдө, Борбордук Азия регионунда, айрыкча, КРда жаңы тобокелдиктер, чыр-чатактар жана кырсыктар болгон учурда акыйкат сот адилеттигине бирдей жеткиликтүүлүктү камсыз кылуу менен адам укуктарынын жана эркиндиктеринин сакталышы, укуктардын үстөмдүгү аркылуу эскертүү зарыл экендигин белгилеп, өлкөнүн жогорку жетекчилигинин, тынч митингдерге жана жыйындарга жарандардын укуктарынын тутумдуу бузулушу жөнүндө чечимдерди кабыл алуучу башкы адамдардын көңүлүн өзүнө буратii.

”Бир Дүйнө” Кыргыз Республикасы тарабынан кабыл алынган эл аралык милдеттенмелердин аткарылышын жана мыйзамдуулуктун калыбына келтирилишин талап кылуу менен, тынч чогулуштарга жана жана демонстрацияларга жарандардын фундаменталдык укуктарын коргоону өнөктөштөрү, тилектештик тарамдары менен бирге улантат.

Бардык суроолор боюнча “Бир Дүйнө” юристи Тимур Арыковго: +996770341720 тел. номери же birduinokyrgyzstan@gmail.come mail аркылуу байланышыңыздар.

 

 
   

 

i https://cbd.minjust.gov.kg/4-4596/edition/713354/ru

 

ii https://www.ohchr.org/ru/statements-and-speeches/2025/03/kyrgyzstan-turk-says-human-rights-are-best-guide-where-different

КЫМБАТТУУ ДОСТОР!

КЫМБАТТУУ ДОСТОР!
САЙТЫБЫЗДЫН КАДЫРМАН МЕЙМАНДАРЫ!
«Бир Дүйнө - Кыргызстан» укуктук кыймылы» коомдук бирикмеси сизден материалдык колдоо көрсөтүүнү өтүнөт!

Кайрымдуулук

Биздин сын-пикирлер

Шахбоз Латипов

Шахбоз Латипов

Юридикалык билим жөнүндө диплом тажрыйба менен тастыкталышы керек

Шахбоз Латипов 24 жашта, жаш адвокат: “Мен БДКга стажировкага келгенимде юридикалык жана укук коргоо ишмердүүлүгү боюнча тажрыйбам жок болчу. Өзүмдөн улуу тажрыйбалуу кесиптештерим менен сот процесстерине катышып, документтерди өздөштүрө баштадым. Бара-бара жетекчим Хусанбай Салиев мага документтерди даярдоону ишенип тапшыра баштады, кылдат текшерип, жөндүү кеңештерин берди. Тажрыйба убакыттын өтүшү жана эмгектенүү менен келет. Күн сайын бизге жардамга муктаж болгон ондогон адамдар келишет, алардын көбү социалдык жактан аярлуу катмардагылар: аз камсыз, көп балалуу, улгайган жарандар. Укуктук уюмдун юристине кээде психологдун функциясын аткарууга туура келет, бул жерде кесипкөйлүктү сактап, эмпатиясын билдире алышы кажет. 2019-жылдын аягында мен адвокаттык ишмердүүлүк менен алектенүү укугуна сынакты ийгиликтүү тапшырып, адвокат катары иш алып бара баштадым. Оор маселелер боюнча кесиптештериме кайрылам, алар көмөк көрсөтүшөт. Уюмдун эң күчтүү жагы ушунда: колдоо жана түшүнүү бар”.

Феруза Амадалиева

Феруза Амадалиева

Уюм аймактарды бириктирет

Феруза Амадалиева соцкызматкер, лидер педагог: “БДКнын тренингдик окуулары аймактардагы катышуучулар менен таанышууга мыкты мүмкүнчүлүк түзүп берет, биз соцтармактарда пикир алышуубузду улантабыз, иш-чараларда жолукканыбызда жакын достордой көрүшөбүз, биздин ортобузда абдан жылуу мамиле орун алган! Иш-чараларда мен өз билимимди кеңейте алдым, системалаштырдым, практика жүзүндө кантип колдонуу керектигин тастыктадым. Мага модулдар, окутуу системасы жана практика: ролдоштурулган оюндар, теория, талкуулар абдан жагат. Ар бир адам ачылат. Мен башка аярлуу айымдар үчүн лидер болууга жетиштим, аларга жардам берүүгө жана ушул сыяктуу иш-чараларга тартууга аракет кылам”. Феруза Амадалиева БДК уюштурган көптөгөн иш-чаралардын туруктуу катышуучусу, аярлуу катмардагы аялдарга укуктук кеңештерди берүү үчүн БДКнын юристтерин чакырып турат.

Нуриза Талантбек кызы

Нуриза Талантбек кызы

Өзүмдө ишенич пайда болду

Нуриза Талантбек кызы 2019-жылдын жайында даректүү тасмаларды аймактарда көрсөтүүгө активдүү катышкан, кыйноолордун курмандыктарын коргоо күнүнө арналган өнөктүктү өткөрүүдө уюштуруу иштерине жардам берген, сапарларга барган, аялдардын лидерлиги боюнча тренингдик окуулардан өткөн. Ал буга чейин мигранттык турмушту башынан кечирген, Ошто бейөкмөт уюмдардын биринде иштеген, азыркы учурда Бишкекте кызмат көрсөтүү жаатында иштейт. Тренингдик окуулардан өтүшүн ал “баа жеткис тажрыйба” деп эсептейт. “Менин мындай иш-чараларга биринчи жолу катышышым, андан мага абдан керектүү маалыматтарды алдым, бул үчүн уюштуруучуларга чын дилимден ыраазычылыгымды билдирем. Жашоомдо оор учурлар болгон, мен алган билимдеримдин артында аларды жеңе алдым, күчтөндүм! Тренингдик окуулардан кийин өзүмө ишенич жаралды, адам укугунун маңызын терең түшүнүп, өз кызыкчылыктарымды коргоого үйрөндүм”.

Шукурулло Кочкаров

Шукурулло Кочкаров

Соттолуучу каза тапты. Аны реабилитациялоо боюнча иштер жүрүп жатат.

Шукурулло Кочкаровдун иши оор иштер боюнча жумуштар уланып жатканын айкындап турат. Ал 2010-жылдагы кыйноолордон кийин майыптыкка учурады. Тагылган айыптардын бир беренеси боюнча акталууга жетишти, аны реабилитациялоо жана зыяндын ордун толтуруу үчүн кыйноолордун курмандыгы катары таануу боюнча иштер жүрүп жатат. Соттор Шукурулло Кочкаровсуз улантылууда – ал 2019-жылдын 2-августунда көз жумду. Анын кызыкчылыктарын атасы Саидазиз Кочкаров жактоодо, ал дагы көзүнүн көрүүсү боюнча майып. “Бизди көп жылдардан бери БДК кызматкерлери колдоп келе жатышат, менин уулумдун ишин алып барышууда, аны сотко алып келишти, анткени, ал өз алдынча кыймылдай албай калган, биздин үй-бүлөгө ар убакта жардам беришет: аялым экөөбүз тең реабилитациялоо курсунан өттүк, уулумду дары-дармектер менен камсыз кылууга жардам беришти, ар кандай жардамдарды көрсөтүштү”.

Дильер Джумабаев

Дильер Джумабаев

Кыйноолордон жабыр тарткандарга ар тараптуу жардам

Кара-Суу районунун тургуну Дильер Жумабаев укук коргоо органдары менен пикир алышууда чоң тажрыйбага ээ. 2010-жылы ага курал-жарактарды сактоо боюнча айып тагылган, юристтердин ишинин натыйжасында ал акталган. Эки жылдан кийин анын үйүндө экстремисттик мүнөздөгү материалдарды табуу максатын көздөгөн биринчи тинтүү жүргөн, бирок, эч нерсе табышкан эмес. 2014-жылы аны экстремисттик материалдарды сактагандыгы үчүн айыптышкан. Сотто прокурор 15 жылга эркинен ажыратууну сураган, сот 6 жылга эркинен ажыраткан. Бир нече жылдан кийин ал шарттуу-мөөнөтүнө чейин бошотулган. “Мен БДКнын квалификациялуу укуктук жардам көрсөтүшкөнү үчүн ыраазымын. Кыйноолордон жабыркагандарды реабилитациялоо курсуна катыштым. Ар кандай укук бузууларга туш келгенде ушул уюмга кайрылууну сунуш кылам”.

Партнерлор

Бардык укуктар корголгон © 2020

Сайтты иштеп чыккан: http://webformat.kg