Бир Дүйнө Кыргызстан укуктук кыймылынын «Альтернатива» борборунун 2020-жылдын 4-октябрындагы парламенттик шайлоолорду даярдоо

Окт 05.2020

5-октябрь, 2020

 

Бир Дүйнө Кыргызстан укуктук кыймылынын «Альтернатива» борборунун 2020-жылдын 4-октябрындагы  парламенттик шайлоолорду даярдоо жана өткөрүүгө  шайлоолор убагында 0990 180300, 0990 180900, 0220 573847  ыкчам линиялары аркылуу мониторинг жүргүзүү жана баалоо алкагындагы

АЛДЫН АЛА КОРУТУНДУСУ

 

Мониторингдин методикасы: жарандардын шайлоо укуктары боюнча шайлоого чейин, шайлоо убагында жана андан кийин укуктук кеңештерди берүү.

Бузуулар

Электоралдык коррупция: айрым саясий партиялар шайлоочулардын начар абалдарынан пайдаланып, шайлоочуларды ачык жана масштабдуу сатып алуу менен алектеништи. Постпандемия жакырчылыктын канчалык чоң экенин жана айласыздыкты көрсөттү, Бишкектин айланасындагы негизинен ички мигранттар жашаган жаңы конуштардагы көптөгөн үй-бүлөлөр, ошондой эле, аймактардагы тобокелдик зоналарында жашаган адамдар эптеп жан сактап келишет. Жыйынтыгында адамдар саясий партиялар сунуштаган нерселердин баарын алууга аргасыз болушту. Тилекке каршы, шайлоочулар менен 2020-жылдын 4-октябрындагы парламенттик шайлоого байланыштуу жаңы чакырыктарды жана пандемиянын тобокелдиктерин эсепке алуу менен жарандык билим берүүнүн масштабдуу программаларын эч ким дээрлик жүргүзгөн жок. Добуш сатууга каршы күрөшүүгө чакырган негизги институттар начар реакция кылышты, ал тургай реакция кылбай дагы коюшту.

Шайлоо процесси маалындагы негизи бузуулардын бири административдик ресурсту колдонуу жөнүндө купуя кабарлоолордун түшкөндүгү болду. Бул жөнүндө маалымат сурамжылоолордун жүрүшүндө айтылган, ошондой эле, маалымат жалпыга маалымдоо каражаттарында дагы тараган. Анткени менен, кайрылгандар аталган учурлар жөнүндө ачык айтууга макулдук беришкен жок.

Парламенттик шайлоого катышкан саясий партияларга шайлоочулардын ишенбөөчүлүгү. Шайлоочулар шайлоого скептикалык мүнөзүндө мамиле кылышты, алардын негизги бөлүгү депутаттыкка талапкерлерге ишенишкен жок, андыктан, БААРЫНА КАРШЫ добуш берүүнү каалашты. 

Кеңири таралган №2 форманы колдонуу узак кезек күтүүлөргө, добуштарды сатып алууларга, санитардык нормалардын сакталбашына, жеткирүүлөргө, шайлоочулардын нааразычылыгына ж. б. алып келди. Ошондой эле, КРнын Акыйкатчысы КРнын Борбордук шайлоо комиссиясынын төрайымына жарандарды шайлоо комиссияларынын участкаларында жарандарды №2 форма боюнча массалык каттоо учурларына ыкчам жана тыкыр текшерүү жүргүзүү сунушу менен кайрылды. Мындай кайрылууга КРнын БШКна шайлоого катышкан 13 партиянын кайрылуулары негиз болду.  

Шайлоочулардын өздөрү тарабынан дагы добуш берүүнүн купуялыгынын бузулушу,  бюллетендерди массалык сүрөткө тартуу бул парламенттик шайлоолордогу шайлоочулардын добуштарын сатып алуунун жогорку деңгээлде өткөндүгүн билдирет.

Укук коргоо органдарынын аракетсиздиги, байкоочулардын, журналисттердин коопсуздугун шайлоо учурунда камсыз кылуу боюнча эч кандай чаралар көрүлгөн жок.

Ошентип, 2020-жылдын 4-октябрында парламенттик шайлоолор өттү. Добуштарды сатып алуулар, ташып жеткирүүлөр, административдик ресурстарды колдонуу, укук коргоо органдарынын аракетсиздиги, журналисттердин ишин чектөө жана аларды коркутуп-үркүтүүлөр, кылмыш чөйрөлөрдүн тартылышы шайлоонун мыйзамсыз өткөндүгү жөнүндө кабар берет жана ушундан улам көптөгөн партиялар шайлоонун жыйынтыгына нааразы болушту.

Шайлоого 16 саясий партия катышты. Катышкан партиялар шайлоо мыйзамынын бардык талаптарын аткарышты. Антсе дагы, адамзаттык өлчөм (1990-ж) боюнча Копенгаген жыйын-конфренциясынын документиндеги эл аралык милдеттенмелерге ылайык,  мамлекеттер "мезгилдик жана анык шайлоолордун жүрүшүндө эркин жана таза билдирилген элдин эрки кандай мамлекеттин болбосун бийликтин жана мыйзамдуулуктун негизи болуп саналат", ал эми Кыргызстандын милдеттенмелерди аткаруу аракети кагаз жүзүндө гана калды.

 

ЖЫЙЫНТЫКТАР ЖАНА ТОБОКЕЛДИКТЕР

COVID-19 пандемиясынан кийин карапайым жарандардын социалдык-экономикалык абалы өтө төмөн түшүп кеткендигине байланыштуу саясий партиялар аталган жагдайды шайлоочуларды масштабдуу түрдө сатып алуу үчүн пайдаланышты.

1. 2015-жылдагы парламенттик шайлоодон айырмаланып, бул шайлоо жөнөкөй жарандардын добуштарын сатып алуу, мамлекеттик кызматкерлерге, мугалимдерге жана дарыгерлерге кысым көрсөтүү, кылмыш топторун, шайлоо процесстери менен байланышкан башка жактарды пайдалануу, шайлоону чагылдыруу боюнча журналисттерге тоскоолдук кылуу (айрым учурлар), атаандаштардын кадыр-баркын жана намысын каралаган ыпылас пиар-технологияларды колдонуу менен айырмаланды.

2. Укук коргоо органдары шайлоочулардын добуштарын сатып алуу жаатында бузууларды болтурбоо боюнча аракеттерди көргөн жок. Шайлоочулар же журналисттер өз укуктарын коргоону талап кыла башташканда гана алар жооп кылууга киришти.

3. Айрым шайлоо комиссияларынын участкаларында шайлоо учурунда санитардык-гигиеналык нормалардын сакталбагандыгы COVID оорусунун өсүшүнүн тездешине алып келиши мүмкүн.

4.  Эгерде шайлоо комиссияларынын участкаларында добуш берүү процедуралары сакталуу менен ишке ашса дагы, анын чегинде шайлоочулардын добуштарын сатып алуу реалдуу баа берүүгө жатпайт деген жыйынтыкка такалат. Бузуулардын аныкталган масштабын жана анын шайлоонун соңку жыйынтыгына таасирин баары түшүнүп тургандыгына карабастан, мыйзам сакталган жок.

Кыргыз Республикасы БУУнун, ЕККУнун жана башка эл аралык уюмдардын мүчөсү катары шайлоолор жалпы, тең укуктуу, акыйкат, купуялуу,  эркин, ачык жана отчёттуулук сакталуу менен өтүшүн тааныйт. Аталган принциптердин мазмуну жана маанисине ылайык демократиялык өлкө тарабынан шайлоолорду таануу үчүн бардык саясий күчтөр (саясий партиялар) үчүн өз шайлоо укуктарын жүзөгө ашырууга бирдей шарттар түзүлүп берилиши жана камсыз кылынышы керек. 

Тилекке каршы, өткөн шайлоодо көрсөтүлгөн шарттар сакталбагандыгын жана шайлоо атаандашсыздык жана бирдей эмес негизде өткөндүгүн тастыктайбыз. Алсак, «Кыргыз Республикасынын Президентин жана Кыргыз Республикасынын Жогорку Кеңешинин депутаттарын шайлоо» Конституциялык мыйзамына ылайык, шайлоо өнөктүгүнө саясий партиялардын чыгымдары шайлоо фондусунан жумшалышы керек.

КРнын БШКнын расмий маалыматына караганда, парламентке баруу үчүн зарыл 7%дык  босогодон өткөн төрт партиянын үчөө бул босогону багындыра албаган партияларга караганда аябагандай көп  (2-10 эсе) каражат чыгымдашкан (https://shailoo.gov.kg/ru/news/3697/). Бул расмий маалымат боюнча.

Антсе да, коомчулук байкоо жүргүзгөндөй, "жеңген" партиялар ошондой эле, шайлоо фондунан тышкары финансылык жана башка каражаттарды пайдаланышкан. Мисалга, шайлоочулардын жол жүрүүсүнө чыгымдалган каражаттар (жана башка коштолгон каражаттар) жаңы шайлоо дареги боюнча (№2 форма менен) шаардан өлкөнүн борбору Бишкекке, аймактан Бишкекке ж.б. жактарга барып добуш берүү үчүн каражаттар эсепке алынган эмес. Ал эми мындай шайлоочулар жарым миллион адамга чейин жетти. Ошондой эле, болжонгондой, шайлоочулардын добуштарын сатып алууга партиялар жумшаган каражаттарды эсептөө мүмкүн эмес.

Жогоруда көрсөтүлгөндөрдүн бардыгы шайлоо мыйзамын түздөн түз бузуу болуп эсептелет. Жана эң кеминде, каттоодон баш тартууга жана тиешелүү саясий партияны шайлоо алдындагы жарыштан алып салууга, ошону менен бирге кылмыш жоопкерчилигине тартууга негиз болуп саналат. 

Ошентсе дагы, мамлекет, биринчи кезекте, шайлоочулардын добуштарын сатып алуу учурларын ачыкка чыгаруу жана болтурбоо  (төлөп берүү же акча каражатын таратуу, материалдык баалуулуктарды берүү, кайрымдуулук көрсөтүү) жана шайлоо өнөктүгүн каржылоо тартибинин бузулушун (тиешелүү шайлоо фондунан тышкары шайлоонун аныкталган жыйынтыгына жетишүү максатында чыгымдарды сарптоо) аныктоо компетенциясына жана милдеттенмесине кирген укук коргоо органдары чыныгы саясий атаандаштыкты жана шайлоо алдындагы өнөктүктүн катышуучуларынын тең укуктуулугун камсыз кылууга чакырган тиешелүү таасир этүүчү мыйзамдык чараларды ишке ашырган жок.   

«Керектүү» адамдарды шайлоо шайлоо участкаларындагы жарандар тарабынан эмес, бийлик кабинеттеринде  жүзөгө ашырылды. Бийлик органдарын түзүү үчүн жер-жерлерде жооптууларды бөлүштүрүү боюнча аныкталган пландар болду, тактап айтканда, аткаминерлер Шайлоо күнүнө чейин эле бийликте шайлоонун жүрүшүн жөнгө салган электоралдык коррупциянын фактылары учурады.  

Жогорудагы жагдайды эске алып, биз өткөн шайлоону КРнын Конституциясына, "Кыргыз Республикасынын Президентин жана Кыргыз Республикасынын  Жогорку Кеңешинин депутаттарын шайлоо жөнүндө" Конституциялык мыйзамына, Кыргыз Республикасы өзүнө алган эл аралык милдеттенмелерге ылайык келбейт деп тааныйбыз жана демократиялык эмес, мыйзамсыз жана легитимсиз деп эсептейбиз. Ошондой эле, Кыргызстанда короновирустун жаңы толкунунун өсүшү мүмкүн экендигине жана локалдык деңгээлдеги стихиялуу чатактардын болушуна байланыштуу коомдук коопсуздукту сактоо боюнча ыкчам чараларды көрүүгө чакырабыз.

Бардык суроолор боюнча ыкчам линиянын: 0990 180300, 0990 180900, 0220 573847 номерлерине жана birduinokyrgyzstan@gmail.com электрондук дареги аркылуу кайрылыңыздар болот.

 

 

КЫМБАТТУУ ДОСТОР!

КЫМБАТТУУ ДОСТОР!
САЙТЫБЫЗДЫН КАДЫРМАН МЕЙМАНДАРЫ!
«Бир Дүйнө - Кыргызстан» укуктук кыймылы» коомдук бирикмеси сизден материалдык колдоо көрсөтүүнү өтүнөт!

Кайрымдуулук

Биздин сын-пикирлер

Шахбоз Латипов

Шахбоз Латипов

Юридикалык билим жөнүндө диплом тажрыйба менен тастыкталышы керек

Шахбоз Латипов 24 жашта, жаш адвокат: “Мен БДКга стажировкага келгенимде юридикалык жана укук коргоо ишмердүүлүгү боюнча тажрыйбам жок болчу. Өзүмдөн улуу тажрыйбалуу кесиптештерим менен сот процесстерине катышып, документтерди өздөштүрө баштадым. Бара-бара жетекчим Хусанбай Салиев мага документтерди даярдоону ишенип тапшыра баштады, кылдат текшерип, жөндүү кеңештерин берди. Тажрыйба убакыттын өтүшү жана эмгектенүү менен келет. Күн сайын бизге жардамга муктаж болгон ондогон адамдар келишет, алардын көбү социалдык жактан аярлуу катмардагылар: аз камсыз, көп балалуу, улгайган жарандар. Укуктук уюмдун юристине кээде психологдун функциясын аткарууга туура келет, бул жерде кесипкөйлүктү сактап, эмпатиясын билдире алышы кажет. 2019-жылдын аягында мен адвокаттык ишмердүүлүк менен алектенүү укугуна сынакты ийгиликтүү тапшырып, адвокат катары иш алып бара баштадым. Оор маселелер боюнча кесиптештериме кайрылам, алар көмөк көрсөтүшөт. Уюмдун эң күчтүү жагы ушунда: колдоо жана түшүнүү бар”.

Феруза Амадалиева

Феруза Амадалиева

Уюм аймактарды бириктирет

Феруза Амадалиева соцкызматкер, лидер педагог: “БДКнын тренингдик окуулары аймактардагы катышуучулар менен таанышууга мыкты мүмкүнчүлүк түзүп берет, биз соцтармактарда пикир алышуубузду улантабыз, иш-чараларда жолукканыбызда жакын достордой көрүшөбүз, биздин ортобузда абдан жылуу мамиле орун алган! Иш-чараларда мен өз билимимди кеңейте алдым, системалаштырдым, практика жүзүндө кантип колдонуу керектигин тастыктадым. Мага модулдар, окутуу системасы жана практика: ролдоштурулган оюндар, теория, талкуулар абдан жагат. Ар бир адам ачылат. Мен башка аярлуу айымдар үчүн лидер болууга жетиштим, аларга жардам берүүгө жана ушул сыяктуу иш-чараларга тартууга аракет кылам”. Феруза Амадалиева БДК уюштурган көптөгөн иш-чаралардын туруктуу катышуучусу, аярлуу катмардагы аялдарга укуктук кеңештерди берүү үчүн БДКнын юристтерин чакырып турат.

Нуриза Талантбек кызы

Нуриза Талантбек кызы

Өзүмдө ишенич пайда болду

Нуриза Талантбек кызы 2019-жылдын жайында даректүү тасмаларды аймактарда көрсөтүүгө активдүү катышкан, кыйноолордун курмандыктарын коргоо күнүнө арналган өнөктүктү өткөрүүдө уюштуруу иштерине жардам берген, сапарларга барган, аялдардын лидерлиги боюнча тренингдик окуулардан өткөн. Ал буга чейин мигранттык турмушту башынан кечирген, Ошто бейөкмөт уюмдардын биринде иштеген, азыркы учурда Бишкекте кызмат көрсөтүү жаатында иштейт. Тренингдик окуулардан өтүшүн ал “баа жеткис тажрыйба” деп эсептейт. “Менин мындай иш-чараларга биринчи жолу катышышым, андан мага абдан керектүү маалыматтарды алдым, бул үчүн уюштуруучуларга чын дилимден ыраазычылыгымды билдирем. Жашоомдо оор учурлар болгон, мен алган билимдеримдин артында аларды жеңе алдым, күчтөндүм! Тренингдик окуулардан кийин өзүмө ишенич жаралды, адам укугунун маңызын терең түшүнүп, өз кызыкчылыктарымды коргоого үйрөндүм”.

Шукурулло Кочкаров

Шукурулло Кочкаров

Соттолуучу каза тапты. Аны реабилитациялоо боюнча иштер жүрүп жатат.

Шукурулло Кочкаровдун иши оор иштер боюнча жумуштар уланып жатканын айкындап турат. Ал 2010-жылдагы кыйноолордон кийин майыптыкка учурады. Тагылган айыптардын бир беренеси боюнча акталууга жетишти, аны реабилитациялоо жана зыяндын ордун толтуруу үчүн кыйноолордун курмандыгы катары таануу боюнча иштер жүрүп жатат. Соттор Шукурулло Кочкаровсуз улантылууда – ал 2019-жылдын 2-августунда көз жумду. Анын кызыкчылыктарын атасы Саидазиз Кочкаров жактоодо, ал дагы көзүнүн көрүүсү боюнча майып. “Бизди көп жылдардан бери БДК кызматкерлери колдоп келе жатышат, менин уулумдун ишин алып барышууда, аны сотко алып келишти, анткени, ал өз алдынча кыймылдай албай калган, биздин үй-бүлөгө ар убакта жардам беришет: аялым экөөбүз тең реабилитациялоо курсунан өттүк, уулумду дары-дармектер менен камсыз кылууга жардам беришти, ар кандай жардамдарды көрсөтүштү”.

Дильер Джумабаев

Дильер Джумабаев

Кыйноолордон жабыр тарткандарга ар тараптуу жардам

Кара-Суу районунун тургуну Дильер Жумабаев укук коргоо органдары менен пикир алышууда чоң тажрыйбага ээ. 2010-жылы ага курал-жарактарды сактоо боюнча айып тагылган, юристтердин ишинин натыйжасында ал акталган. Эки жылдан кийин анын үйүндө экстремисттик мүнөздөгү материалдарды табуу максатын көздөгөн биринчи тинтүү жүргөн, бирок, эч нерсе табышкан эмес. 2014-жылы аны экстремисттик материалдарды сактагандыгы үчүн айыптышкан. Сотто прокурор 15 жылга эркинен ажыратууну сураган, сот 6 жылга эркинен ажыраткан. Бир нече жылдан кийин ал шарттуу-мөөнөтүнө чейин бошотулган. “Мен БДКнын квалификациялуу укуктук жардам көрсөтүшкөнү үчүн ыраазымын. Кыйноолордон жабыркагандарды реабилитациялоо курсуна катыштым. Ар кандай укук бузууларга туш келгенде ушул уюмга кайрылууну сунуш кылам”.

Партнерлор

Бардык укуктар корголгон © 2020

Сайтты иштеп чыккан: http://webformat.kg